H7 LED

Captain Hook

Forumguru
ff snelle google @EdK :


Maar... ze kunnen dan weliswaar 1-op-1 passen op de plek van normale H7's, de levensduur is net zo beroerd; slechts 1500 uur...
En dan zijn het alsnog dure lampjes.
Terwijl normaliter LED's meer dan 10-20x zo lang meegaan als halogeenlampen. M.a.w. dit geeft al aan dat deze uitvoering aardig te lijden heeft van hittestress. Waarschijnlijk hebben ze alsnog alles in de bestaande behuizing weten te proppen, met als gevolg een beperkte levensduur.

Er staat ook niks bij over CAN-bus compatibiliteit?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
De Ultinon 9100 versie (die 2.5x zo duur is) gaat tot 5000 uur mee. Dus de prijs-levensduur verhouding is dan gelijk.
En ik zat even te rekenen: met mijn 8k km per jaar is 1500u nog steeds wel een jaar of 10 (met lichten altijd aan), op zich geen slechte levensduur.

Edit: @hemi24 was me nét voor.

@Captain Hook: er staat dat er geen adapterringen of compatibiliteitsproblemen zijn. En tis Philips, denk dat die dan wel CANbus-proof zijn tegenwoordig.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Blijft onverlet dat 1500 uur levensduur voor een LED bijzonder kort is...
Het tienvoudige hiervan is 'normaal'.

Normaliter gaan H4/H7/H[x] lampjes zo ergens tussen de 250-500 uur mee.
Maar veel in-/uitschakelen is nadelig voor de levensduur.

En wat doet de CAN-bus check met deze LEDs van Philips? Aangezien het opgenomen vermogen slechts 16W is i.t.t. de 55W van een halogeen versie.

Wel jammer dat deze uitvoering nu pas op de markt komt. Ik zou wel geïnteresseerd zijn voor onze voormalige Roomster.
Die had projectorkoplampen. Maar iedere poging om van die H7 LED blokken er in te krijgen faalden. Er was gewoonweg geen ruimte voor.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
@Captain Hook het ligt er maar aan wat je als normaal beschouwd. Een LED-lamp voor in huis is zo te lezen wat jij als referentiepunt gebruikt, maar dat is eigenlijk geen vergelijking. Een halogeenlamp in je huis zal ook langer meegaan dan in je auto, waar ie behoorlijk wat trillingen, schokken en temperatuurwisselingen doormaakt. Daarom vind ik de vergelijking met andere LED koplampen op de markt relevanter.
 

Eltjo

Forumguru
Vandaag is mijn LED dagrijlamp gaan flikkeren en geeft nu permanent een foutmelding. Dat gaf die al af en toe en ik zag ook dat niet all LED’s meer werkten. Die hebben er nu sinds 7-2022 of 30 dkm in gezeten voor €5,28 per setje.
De gloeilampen die er daarvoor inzaten gaven weinig licht en kwamen er ook bijna zwart uit nadat ik ze nooit vervangen had en er >180 dkm in hadden gezeten.
Conclusie: is kostbaarder dan gloeilampen, geeft veel meer licht, gaat eerder stuk. Wellicht dat duurder spul langer meegaat.
 

Tees

Donateur
€5.28 voor een setje is ook wel belachelijk goedkoop, dan kan je een beetje deze levensduur verwachten. Ik neem aan dat ze van neef Ali komen?
 

Eltjo

Forumguru
Komen van Ali. Het is maar hoe je het bekijkt, gewone lampen liggen werkeloos nieuw te wezen in de garage.
 

Pindasaus

Forumguru
En dan zijn het alsnog dure lampjes.
Hoewel ze een stuk duurder zijn dan halogeen, kom ik erop uit dat je ze over hun levensduur toch terugverdient. Stroom in een auto is tamelijk duur vanwege het lage rendement van de motor en dynamo. 2x 16W in plaats van 2x 55W is dan de moeite.

Kwam deze test tegen. Recht voor de auto is er duidelijk meer licht dan halogeen, aan de zijkant minder (zie 2:37). Het licht wordt minder 'ver' gefocust, wat je kan zien aan dat de winst vooral ruim onder de afkapping zit, dus dichtbij de auto. Verder is de afkapping aan de bovenzijde van de bundel minder scherp (2:13) en dat is van belang als je geen projectorlampen hebt. Dat is logisch, want het lichtgevende deel van de LED is groter dan de gloeidraad van een halogeenlampje (0:54).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Hoewel ze een stuk duurder zijn dan halogeen, kom ik erop uit dat je ze over hun levensduur toch terugverdient. Stroom in een auto is tamelijk duur vanwege het lage rendement van de motor en dynamo. 2x 16W in plaats van 2x 55W is dan de moeite.
MITS...
Alleen is die winst qua stroomverbruik er vaak niet. Omdat als er CAN-bus-voor-de-gek-houden extra belastingsweerstanden gebruikt worden, om alsnog aan het oorspronkelijke stroomverbruik van de halogeen versie te komen, er effectief dus geen besparing is. :pieker:

Idealiter zou de CAN-bus check softwarematig aangepast moeten worden aan het lagere stroomverbruik van de LED versie. Alleen is dat vaak bij oudere auto's niet mogelijk...
 

SuperBartje

Forumguru
Moet je bij die Ultinon H7 gelijk ook de andere lampen in de unit mee vervangen?
Dochter wil beter licht in haar crosspolo, ik wil deze wel voor haar plaatsen. Is het wettelijk vereist dat het stadslicht en grootlicht dan ook 6000k kleur zijn? Of mogen die wat geler zijn?
Grootlicht maakt natuurlijk niets uit, want dat ziet als het goed is toch niemand.
Stadslicht zal vermoed ik wel overstemd worden door dimlicht.
 

hemi24

Forumguru
Wit licht is een breed begrip!

Grofweg:

Tot 3000K : warm wit;
Tussen 3000K en 4000K : neutraal wit;
Boven 6000K : koud wit.

Wettelijk gezien kun je gewoon een gloeilamp (wit licht) als stadslicht naast een 6000K LED dimlicht plaatsen.
 

Tees

Donateur
14.100 lumen is 10x (!!) de lichtsterkte van een normale H7 halogeenlamp. Ongeacht hoe keurig deze gericht zijn, zou dat zwaar verblindend zijn áls het waar was. Maar ik acht de kans dat het waar is beperkt. Dit soort lumen-waarden (en hoger) wordt bij neef Ali ook volop mee gestrooid, ik twijfel zeer ernstig aan het waarheidsgehalte daarvan.

Voor dat bedrag zou ikzelf overigens gekozen hebben voor eerdergenoemde Philips Ultinons. Dan weet je tenminste dat je een bepaalde kwaliteit hebt, en dat gevoel krijg ik niet als ik dit soort keten lees.
 

EdK

Forumguru
Wat me laatst is opgevallen in die reclame's is dat ze bv 15000 lumen opgeven maar dat er ergens in kleine lettertjes dan staat dat dit het totaal is van de 2 lampen
Maw dat houd in dat ze 7500 lumen per lamp opgeven........... :pieker:
 

Eltjo

Forumguru
Hoe krijg je eigenlijk je dagrijverlichting aan als het donker is?
In geen enkele stand van de schakelaar of contact aan/uit is me dat gelukt. Ook met een zaklamp een poosje of de sensor bij spiegel schijnen duurde mij te lang... dus ik wacht maar tot morgen om in de lunchpauze te wisselen... ;)
 
Bovenaan Onderaan