PHEV een idee?

Fmoon

Forumguru
Ik zat te kijken naar een Hybride auto zonder stekker. Nu zat ik eens verder te denken dan dat mijn neus lang is en ik wilde vragen aan jullie of ik bij het rechte eind zit.

Nu tank ik voor mijn stadsverbruik (ik reken even geen vakanties mee) een 800 liter per jaar en altijd ron98 Ik rij op een dag eigenlijk nooit meer dan een km of 20 gemiddeld per jaar. Simpel sommetjes leert dat het aan brandstof dus voor de dagelijkse boodschap en wat rondrijden toch tegen de €2000,- aan brandstof per jaar zit.

Nu lees ik dat een plug in hybride van bv Hyundai Tucson een 7.5kwH accu heeft en daar kan je dan 60km mee rijden volledig elektrisch. Dat kost dan rond de €2,-.

Kan ik dan niet enorm veel geld per jaar besparen om een PHEV te gaan kopen?

Weet iemand wat de wegenbelasting gaat doen van een PHEV? Nu is die ook lager dan mijn Octavia, maar dat zal in de toekomst wel veranderen, dan word het weer wat minder aantrekkelijk als 100% zal worden ipv de 50% die je nu betaald.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Volgens mij is een dergelijk autogebruik perfect voor een PHEV.
Houdt wel in het achterhoofd dat bij bepaalde temperaturen of situaties de verbrandingsmotor waarschijnlijk wel zal bijspringen.
 

Fmoon

Forumguru
In 2026 zal de wegenbelasting per maand een euro of €33,- per maand meer zijn tov de Octavia. Dat speel je met de brandstof wel goed weg natuurlijk. Had me dit eerder moeten bedenken.
 

JeSko

Forumguru
Een PHEV is ideaal voor je gebruik, eigenlijk ook voor mijn gebruik, dat hebben we ondervonden toen we de Mazda 2/Toyota Yaris hybride als leenauto mee kregen. Ook wij doen veelal korte ritten onder 20 km.
 

Fmoon

Forumguru
Ja inderdaad, ik heb er werkelijk nooit bij stilgestaan.

Iemand nog inspiratie welke auto ideaal voor mij zou zijn? Qua kofferruimte kom ik prima weg met een Sportage of Tuscon maar kleiner moet het zeker niet zijn.
 

EdK

Forumguru
Weet iemand wat de wegenbelasting gaat doen van een PHEV?
Dat gaat niemand weten !
Maar ga er vanuit dat hij er voor PHEV en EV gewoon gaat komen.
Blijft alleen de vraag open op welke basis gaat men die berekenen ?
Nu is het op gewicht....... tsja en de PHEV en EV zijn in algemeen stukje zwaarder geworden dan de gemiddelde brandstofwagen....

En ga er maar vanuit dat welke regering er ook gaat komen , dat gat wat er gaat komen kwa inkomsten zal toch weer gedicht moeten worden....
Ojah het word natuurlijk rekening rijden....... met een hoog en laag tarief en overal dure installaties langs de wegen om je te controleren waar je heen rijd....
 

Captain Hook

Forumguru
Wat de MRB gaat doen voor EV en PHEV?
Da's al bekend @EdK :

Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto’s gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.

Da's nou precies één van de redenen waarom wij overgestapt zijn naar een Ford Kuga PHEV.
Al het woonwerk-verkeer (in mijn geval 50km v.v.) rijd ik, tot nu toe, helemaal elektrisch.

En met ons huidige dynamische energiecontract laadt ik 'm volledig weer op, 's-nachts voor 2 a 4 euro (de ene dag wat goedkoper dan de andere).
M.a.w. ik rijd 50km per dag voor rond de 3 euro aan energiekosten. :thumbsup:

En wat in de toekomst de brandstofprijzen gaan doen? Die zullen vast niet lager worden...
Een kWh zal waarschijnlijk niet zo fors stijgen als de prijzen van fossiele brandstoffen.
 

leon-cupra

Forumguru
Voor het bedrag dat een tuscon plug-in kost, kan je dan niet ineens zien voor een EV? Met de kilometers die je doet kan je perfect weg met elke EV. En een EV rijdt toch nog wat beter dan een hybride.
En als eens de onderhoudskosten meegerekend bij een hybride? Die benzine motor heeft ook zijn onderhoud nodig. En onderhoud bij een EV … wat is dat? ;)
 

Fmoon

Forumguru
Ja maar we gaan wel 3x per jaar op vakantie… weet niet of ik dat zonder benzine wil. Vandaar dat me dit opzich niet gek lijkt. Ford is fraai, alleen te klein in de kofferbak voor ons helaas. Binnenkort komt er een speciale editie van de Sportage, wellicht een nieuwe overwegen al vinden wij een Tucson ook wel mooi. 2de hands is niet veel goedkoper maar wel het overwegen waard zodat je snel kan rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zorg bij de vergelijkende berekeningen er wel voor dat je niet alleen de MRB erbij betrekt, maar ook de extra verzekeringspremie en afschrijving meeneemt. Hoger gewicht én hogere catalogusprijs werken daarin flink door.
Medio 2018 dacht ik ook dat een gebruikte Golf GTE een goed idee was voor ons soort gebruik (in de meeste weken vooral wat korte ritjes die prima op 100% elektriek te doen zijn, af en toe veel langere ritten (en caravanvakanties) zonder rangeproblemen. Maar dat kon zelfs bij 50% MRB echt al niet eens uit in vergelijking met de Leon, laat staan als de korting erop minder wordt.
 

leon-cupra

Forumguru
3x op vakantie … toch geen probleem. Overal in Europa zijn laadpalen. 300km rijden , 20min pauze, laden en hup terug onderweg.
Zit op veel FB groepen met EV-rijders. Je hoort iedere keer dezelfde ervaring: “veel relaxter rijden, op het einde van de rit een stuk ontspannender aangekomen en had schrik voor helemaal niets”.
 

EdK

Forumguru
Tsja zoals ik al tijden terug heb verkondigd !
Er moet bij de mens een schakelaar omgezet worden vanwege het anders rijden dat we gewend zijn
En al het andere dan dat we gewend zijn hoeft echt niet minder te zijn
 

Fmoon

Forumguru
Bedankt voor de tip over de verzekering, deze is gelijk aan wat ik nu betaal. Zit hem enkel in de MRB die dan hoger is. Ja volledig electronisch, dat zou eigenlijk de beste optie zijn ja voor de kosten. Maar wat koop je dan weer wat ruim genoeg is?

Wel leuk dit, had bijna een krabbel onder een Hybride gezet omdat ik nooit een stekker wilde… en dan krijg je plots een ingeving.
 

Canon-Eye

Forumguru
Met de caravan erachter ga ik die 300km niet halen. Zolang we die nog blijven gebruiken, zul je mij sowieso niet in een EV zien - en dat nog geheel los van de vraag of het budget de aanschaf ervan zou toelaten.
 

leon-cupra

Forumguru
Weet niet of Fmoon met de caravan gaat maar idd, 300 ga je moeilijk halen met de sleurhut.
Tja , sleurhut eruit en lekker op hotel :tongue: vrouwtje ook content dat ze niet meer hoeft te koken op vakantie.

@Fmoon, wat zou de tuscon gekost hebben? Tesla model Y kost nu 46.000€, een SR+ , 350 reeele kilometers. Ken de tuscon van mijn ex-collega, een model Y is een heel stuk ruimer.
 

EdK

Forumguru
Of een sleurhutwagen voor die tijd huren ?
Of ruilen met familie lid die wel een sleurhut trekker heeft voor de vakantie..... :pieker:
 

Rallye

Forumguru
Tsja zoals ik al tijden terug heb verkondigd !
Er moet bij de mens een schakelaar omgezet worden vanwege het anders rijden dat we gewend zijn
En al het andere dan dat we gewend zijn hoeft echt niet minder te zijn
Waarom zou je dat moeten? Je mag best voor de kosten of desnoods je geweten elektrisch gaan rijden, maar zeker voor de vakantie is elke 300km voor een te lange tijd moet stoppen is gewoon een nadeel. Als dat belangrijk voor je is moet je niet l”een schakelaar omzetten” maar dat gewoon meenemen in de overweging. Dan kan het nog elektrisch worden, maar kies alsjeblieft op basis van zaken die voor jou belangrijk zijn in plaats van dat je “een schakelaar omzet”.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rallye ieder moet het uiteraard voor zichzelf bepalen maar je moet eens alle ervaringen lezen van EV rijders die een afstand doen van 1200km om op de vakantiebestemming te geraken. Allen hebben ze dezelfde ervaringen : niets dan positieve zaken.

Ken ook iemand die van Spanje naar België niet stopt. Enkel voor te tanken. Op een rit van 1200km max 2 keer stoppen .. eigenlijk is dat zelfs “gevaarlijk”. Je concentratie kan na 7u niet meer zijn zoals het zou moeten.
 

EdK

Forumguru
Waarom zou je dat moeten?
Ach dacht dat dat toch wel duidelijk was onderhand ??
Voorop gesteld dat ik ook geen EV heb en hem (helaas) ook niet kan (wil) bekostigen met de huidige prijzen.
Maar in theorie zou ik makkelijk een EV kunnen rijden met 95% van de ritten die ik maak en durf gerust te stellen dat dit voor velen zo is !
Maar de reden van om de zoveel Km moeten laden en me reistijd die hierdoor veel langer word is voor mij de reden om te zeggen mbt die schakelaar die bij de mens om moet !!
En ga er maar van uit dat de groep 30 en 40 jarigen er zonder meer ook mee te maken gaan krijgen....
Mijn tijd zal het wel duren ! Al denk ik toch wel dat me laatste wagen die ik zal rijden deels of misschien toch wel geheel elektrisch zal zijn...
En als VW woord houd en met de ID1 of 2 voor de prijs vanaf 20K komt, dat we dan er nog wel eens veel eerder aanzitten met zijn allen !
En tsja dat zal wennen worden dat je dan niet op een lading 800Km ver komt maar dat je dan minimaal 2x staat te laden .......
Dus tsja waarom zou het moeten ??? op bepaald moment zal je niet anders kunnen of je nu wel of niet wil !!! het zal door rijkswegen door je strot geduwd worden...
 
Bovenaan Onderaan