PHEV een idee?

Fmoon

Forumguru
Toch wat simpel gedacht helaas, dacht te hebben begrepen dat je zo een PHEV gewoon kan opladen in je stopcontact (die bij mij naast de deur zit). Beter toch een laadpaal om problemen te voorkomen, iemand nog tips? Moet niet spannend worden en gewoon geïnstalleerd en werken zonder problemen. Neem stroom af bij Vattenfall, daar kost het €2000,- via ANWB weer €1400,- inclusief montage. De box kan naast mij voordeur gehangen worden, denk dat ze via kruipluik gewoon een kabel leggen? Is allemaal op 2m afstand (meterkast tot waar de box komt met daartussen het kruipluik)
 

Bakkertje

Forumguru
Je kunt inderdaad met een stopcontact laden (kan een volledig elektrische auto ook overigens).

Een laadpaal is vooral makkelijker en je hebt minder verlies.

Let bij de aanbieders van laadpalen op dat je ook een beveiliging hebt voor overbelasting. Daar zit met name het verschil in.
 

Tees

Donateur
Voor een PHEV vind ik een laadpaal redelijk overkill. Een normaal stopcontact kan prima, maar als die gedeeld is met andere (groot)verbruikers moet je wel even opletten hoeveel stroom je kan trekken met je PHEV. Ideale oplossing voor een PHEV is m.i. is een stopcontact die op een afzonderlijke 16A groep zit. Wellicht is dat in jouw situatie ook makkelijker dan je denkt, en kan je zomaar voor een paar honderd euro klaar zijn.
 

EdK

Forumguru
Tsja @Fmoon hoe links zijn je linker handen ?
Gaatje boren door muur en vloer kan in theorie een ieder !?
Kabel leggen van meterkast naar wallbox kan ook een ieder lijkt me !
Wallbox tegen de muur schroeven moet dan ook lukken .....
En ja zo zo en zo aparte groep nemen in meterkast , dus als je geen reserve groepen hebt dan moet er één ingebouwd worden.

En op een normaal stopcontact de wagen laden !!??
Ik raad het af zodra je laad met meer dan 10A !
Normale stopcontacten kwa model in huis binnen mogen met max een 10A afgeven.
De klemcontacten zijn echt niet gebouwd om langere tijden hogere vermogens door te geven aan een stekker !
Dus wil je echt boven die 10A laden adviseer ik je toch om een CEE Form wcd te nemen !
Deze zijn er in blauwe uitvoering voor 230V in 16 / 32 A en in rode uitvoering ook maar dan voor 400V 3fase.
En wat betreft de inclusief montage prijzen, kijk goed uit wat je hiervoor krijgt !!
Dus of er ook indien nodig een extra automaat bijgeleverd word incl montage en als die niet meer past in bestaande groepenkast of men dan ook incl uitbreiding bijlevert of dat je in iedergeval een prijs hiervoor krijgt voor men begint.
Maar goedkoopst is een wallbox zelf kopen en proberen zoveel mogelijk zelf alvast te doen ( wallbox monteren / kabel leggen ) en zoek dan een ZZPer of een klein installatiebedrijfje in de buurt om de rest te doen voor je !! ( prijsopgave's aanvragen )
 

Fmoon

Forumguru
Ik snap mijn meterkast sowieso niet, ik heb 2 van die grote units, op degene die er vanaf de bouw in zit staat keuken groep maar die hendels staan naar beneden en zijn afgeplakt. Word dus blijkbaar niet gebruikt. Naast m’n meterkast heb ik een aparte 2de meterkast waar alles van de keuken apart zit aangesloten op zo een “groep?”. Elke stekkerdoos kan ik daarin uit zetten “koelkast, oven, kookplaat, magnetron”

Wellicht zou dan op die ik denk dus oude keuken groep zo een laadplaat kunnen. Maar zoals jullie lezen heb ik er echt zelf geen verstand van, alles werkt al 10 jaar prima dus het zal wel goed zijn.

Nou zat ik nog eens te kijken naar een Tucson Hybride. Als ik een berekening maak met mijn gebruik komt het eigenlijk aardig in de buurt van elkaar of je nou HEV of PHEV neemt. Ga ik wel uit van het gebruik wat op internet vermeld word door mensen. Dan zou ik met 8000km stads gebruik een 4-500 liter nodig hebben. Zou een €1100,- benzine zijn, met stroom ben ik €750 ongeveer kwijt. MRB in 2026 zal een €200,- in het voordeel zijn van de HEV. Het ontloopt elkaar dan weinig.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rallye

Forumguru
Ik lees geen lange vakantieritten o.i.d.? Dan zou elektrisch wellicht best voor je passen.
 

Fmoon

Forumguru
Ja ik reken even puur de kilometers die ik maak in de stad. Snelweg kilometers voor vakantie zijn een +/-4-5000 per jaar.
 

Fmoon

Forumguru
Denk dat het in mijn geval elkaar niet veel ontlopen zal, PHEV is dan wel gunstig omdat de meeste kilometers binnen de stad worden gemaakt met kleine stukjes. Even kijken door wie ik een wallbox laat monteren :-P
 

Bakkertje

Forumguru
Vergeet ook niet dat zodra de wegenbelasting vrijstelling vervalt je een hoop gaat betalen voor een full electric. Mijn GTE weegt 1634 kg en dat is op zich nog wel te overzien qua belasting.

Vwb de laadpaal mijn GTE kan met 16A laden en dat doe ik met een Alfen proline. Kost wellicht iets meer dan weet je zeker dat het goed is en als er ooit een full electric komt ben ik ook alvast klaar. De Alfen kn (in mijn geval) met 11 kw laden en is aangesloten op de slimme meter zodat ie nooit te ver stroom trekt.
 

Fmoon

Forumguru
Klopt, ik ga ook steeds uit van een 2026 situatie en dan ontloopt een PHEV of een HEV elkaar weinig in het geval van een Tucson. Vind hem lastig, auto’s ontlopen elkaar qua prijs ook niet. In het geval van een PHEV zal er inderdaad een wallbox dan moeten komen. Ik heb overigens geen zonnepanelen of iets dus dat voordeel voor het laden heb ik dan ook niet, voor zover zonnepanelen nog voordeel bieden.
 

Bakkertje

Forumguru
@Fmoon je zou een dynamisch contract kunnen overwegen waarbij je de auto op laat laden wanneer de prijzen gunstig zijn. Reken ongeveer op een 3000 kWh per jaar voor de auto.

In de praktijk rijd ik makkelijk 2000 km op een tank zeg maar 1 op 40 (stroom niet meegerekend natuurlijk).
 

Rhodez

Lid
Ik ben voorzichtig ook al aan het kijken naar een eigen wallbox. Zijn er vanuit de Octavia Combia IV nog punten waar ik rekening mee moet houden qua type stekker enzo?
 
Bovenaan Onderaan