PHEV een idee?

Fmoon

Forumguru
Haha ja dat is echt een duistere wereld voor mij dat hele stroom gedoe hoor. Heb me ooit eens gewaagd aan zo een stekker voor de woning ventilatie (3 fase?) . Wilde een andere box, maar die stekker werkte niet zoals het hoorde, heb de oude weer opgehangen. Schijnt dat je die dingen ook kan laten ombouwen naar een gewone 230v, moet ik eens een mannetje voor vinden als de box eens vervangen moet worden. Maar als ik die auto gewoon aan een stekker vanuit mijn woning kan opladen is dat helemaal prima.
 

EdK

Forumguru
Schijnt dat je die dingen ook kan laten ombouwen naar een gewone 230v
Zijn er met de perilex stekker en dan heb je dus een meer standen schakelaar hiermee.
Tsja tegenwoordig zijn de meeste boxen met een gewone 230V stekker die je inplugt en dan heb je een afstandbediening erbij.
Kunt meerdere afstandbedieningen trouwens die box laten schakelen is een kwestie van inleren.
En dan heb je ze tegenwoordig ook met een vochtsensor en als die een bepaalde vochtigheid meet dan gaat hij sneller draaien.
Dus als je gaat douchen dan meet hij meer vochtigheid en gaat dus sneller afzuigen....
Tsja eigenlijk kan een ieder dit nu vervangen....
 

Rallye

Forumguru
@EdK Je hebt het over “moeten” omzetten van een schakelaar om de nadelen van elektrisch rijden weg te redeneren. Als je nu een beslissing neemt is er geen sprake van een moetje om elektrisch te rijden. Dat die er helaas wel zal komen is een andere discussie - mogelijk zijn op dat moment de praktische nadelen ook minder (wisselen accu’s mogelijk, hogere laadsnelheden etc.).
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Fmoon

Forumguru
@EdK ik heb hem op periplex inderdaad maar met losse afstandsbediening. Toen ik een andere box erop deed klopte de snelheden niet met die op de afstandsbediening, laagste stand deed het toen niet. Was overigens wel een ander merk box (die stiller was op laagste stand). Maargoed toen maar besloten om een box om de box te bouwen. Ding hangt namelijk in een slaapkamer.

Maargoed, als ik de stekker van de auto gewoon in het stopcontact kan duwen van mijn woning dan is het toch wel interessant om naar een PHEV te gaan kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Fmoon

Forumguru
Is nou zo een Passat GTE hetzelfde idee? Qua ruimte wellicht meer dan een Tuscon, alleen zijn ze betrouwbaar?
 

Canon-Eye

Forumguru
Op basis van een uitgebreide proefrit die ik maakte met een Golf GTE zou ik de Passat verkiezen boven de Hyundai Tucson. Al is het maar om de strakkere lijnen - ik ben niet zo van die Aziatische bochten, bulten en vouwen. Maar voorlopig gaat dat niet gebeuren (zie post #11).
 

leon-cupra

Forumguru
Neem dan een Superb sportline IV. Die is nog een stuk ruimer dan een Passat.
Onze vorige wagen was een Superb, nu een Passat … we merken snel het verschil op.
 

Fmoon

Forumguru
Oeh ja ik had even gekeken naar de Cupra maar dan ga ik even lezen op een Duits forum, rode vlag hoor, jammer. Anders had ik blind een Octavia RS PHEV genomen.

Zit beetje te kijken naar een Tucson nu wel, best prijzig nog wel (43k) met max 15dkm op de teller, vraag me af of ze beetje zullen zakken nog aankomende maanden. Heb wel de hybride al een tijdje op het oog maar daar verkopen ze helemaal niks van, al 4 maanden zelfde (groeiende) aanbod.
 

marco_b

Forumguru
Laat ik die auto nou rijden. En met de kachel uit is actieradius 59 km, met de kachel aan 55 km. Dit komt omdat de kachel werkt via de brandstofmotor. Wanneer bij mij de accu vol is dan redt ik deze waardes prima.

1ce2cb19-6cd4-4276-97e9-3f1e0c48d734.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Okki

Fmoon

Forumguru
Erg fraai! Zit er nog verschil in in die 55km of je stad of snelweg rijdt? Vind de kleur die u heeft erg mooi maar ook de primer grijze zeg maar. Van de week ga ik naar eenzelfde als u kijken. Bevalt goed verder?
 

marco_b

Forumguru
Ik rij veelal snelweg. Enkele reis naar werkadres is 82 kilometer. Met de warmere temperaturen kom ik boven de 60 kilometer elektrisch uit. Inclusief het laatste stukje brandstof komt verbruik dan uit 1,9 ltr op 100 kilometer. Heb eerlijk gezegd nog nooit een volledige acculading gebruikt om op provinciale wegen te rijden. Met optrekken zul je waarschijnlijk wat meer verbruiken. Wel lekker stil wanneer je in de stad/het dorp elektrisch rijdt.

Ik vond de primer grijze kleur ook wel mooi, maar was bang dat het een mode kleurtje zou zijn. En de grijze die ik nu heb komt i.m.o. wat zakelijker over. Inmiddels 22.500 km gereden sinds begin maart.

De auto bevalt verder erg goed. Helaas na 1.200 km schade rechtsvoor doordat iemand op de parkeerplaats de neus had meegenomen. Er is na ongeveer 8.000 km onder garantie een bandendruksensor vervangen.

Mijn positieve punten
- Rijdt lekker
- Hoge zit
- Stoere uitstraling
- Stabiele caravantrekker
- Elektrisch kunnen rijden
- Op hogere snelheid toch elektrisch kunnen rijden
- Vermogen en koppel
- 4-wiel aandrijving
- Erg rijk uitgerust (oa stoelventilatie)
- Groot panoramadak

Mijn minder positieve punten
- Standkachel kent de auto niet. Dit komt omdat de kachel werkt op de brandstofmotor. En in Europa mag deze dus niet draaien wanneer je er niet inzit
- Wanneer je auto aanzet en gordel nog niet omhebt, begint gelijk te piepen
- Herrie bij achteruitrijden (de gong van de basisschool is niets bij het geluid dat uit deze auto komt)
- Wanneer je op cc rijdt rond de 100 km en geeft zelf gas bij dan een hinderlijke geluid en schok. Dealer heeft geen idee waar ik het over heb
- De dealer heeft na levering en montage van de trekhaak de aanrijdingsbalk achter met tyraps vast gezet. Koop de auto dus niet in Dordrecht! Wordt in oktober door dealer in Apeldoorn hersteld
- Geen wireless carplay
- Mag ‘maar’ 1.350 kg trekken terwijl zijn stekkerloze hybride-broertje 1.600 kg mag trekken. Heeft met Europese richtlijnen te maken.
- Er zit een premium audiosysteem van Krell in. Premium zit m alleen in de naam. Ben niet echt onder de indruk.
- N-line heeft geen stoelgeheugen bij de elektrische stoelen (een geïmporteerde duitse heeft dit meestal wel)
- Geen gekoeld dashboard kastje

Positieve punten wegen voor mij overigens zwaarder dan de minder positieve punten. Maar heb beschreven wat de ervaringen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan