Volkswagen Golf Trendline 1.6 16V 2008 als 2e auto

PizzaPieter

Forumguru
Heren en dames,
Alweer even geleden dat ik hier (actief) was. Eigenlijk goed nieuws, want alles functioneerde zoals het hoorde en ik was weinig met de Seat en auto's bezig.
Vandaag als 2e auto een Golf overgenomen van een vriendin. Zij wilde er vanaf vanwege een leaseauto en wij zochten een 2e auto omdat onze 2 oudste jongens ook hun rijbewijs hebben. Zochten eigenlijk maatje kleiner, maar dit kwam zo uit. Ook met wat Whatsapp-online-advies van @ertromp

144000 gelopen en op wat gebruikerssporen en groene aanslag na netjes. Mijn schoonpa gaat APK en beurt doen en ik ga hem zelf van de week eens even cosmetisch verwennen; daar zal ie van opknappen (groene randen bij deuren, rond ramen etc).

Verder zou ik graag wat heel kleine dingen willen laten aanpassen via VCDS (noodstop, bochtenverlichting etc), maar heel veel is er niet mogelijk als ik Gerrit mag geloven.

Tot slot eens verdiepen in een andere radio. Nu RNS300 met een soort BT telefoon touch module. Dat werkt overigens prima, maar geen spotify streamen is wel beetje ruk. Ben allang blij dat hij achter ook speakers heeft ;)

Dus ja....iets anders dan Seat, maar toch VAG.

Hou jullie op de hoogte
 

Bijlagen

  • Golf klein.jpg
    Golf klein.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Golf 5 is zeer beperkt in zijn mogelijkheden en allemaal afhankelijk van de aanwezige module's Bochtverlichting bv ook alleen als de BCM dit ondersteund en zo nog veel meer.
 

PizzaPieter

Forumguru
Wat ik niet kan vinden is of het mogelijk is om de coming/leaving home verlichting te activeren. Hij heeft deze standaard niet (voorzover ik het goed gezien heb), maar vind het wel erg fijn.
Daarnaast zou ik het fijn vinden als de lampen van de auto gewoon altijd aan gaan als de auto gestart wordt. Geen regensensor etc, dus dat zou dan anders werken dan op de Seat, maar ik vind het fijn als de lampen gewoon altijd aan staan. (we gebruiken deze auto niet om stiekem in het donker over landweggetjes te rijden om de politie af te wimpelen :-)

Edit: ik zie dat @Antera 's en mijn bericht elkaar kruisden (omdat ik wel getypt had, maar niet verstuurd :-)
 

Antera

Donateur
Ch en LH soms zonder lichtschakelaar mogelijk maar word dan bepaald door type bcm die erin zit.

Lampen altijd aan eenzelfde dan moeten we kijken of de scandinavie optie werkt
 

PizzaPieter

Forumguru
Tnx, vroeger zou ik daarvoor naar Brepus13 rijden, maar die woont inmiddels niet meer in de buurt.
Iemand in Apeldoorn (of omgeving) die dit zou kunnen fixen (althans, proberen)?
 

Tees

Donateur
Werkt lampen altijd aan niet door m gewoon op dimlicht te laten staan? Bij m'n O2 werkt dat prima zonder alarmsignalen en gaan lichten uit met contact uit (maar die is net wat nieuwer dan een Golf 5), bij m'n F1 werkte dat niet en kreeg ik wel een alarmsignaal bij openen bestuurdersdeur.
 

Canon-Eye

Forumguru
Werkt lampen altijd aan niet door m gewoon op dimlicht te laten staan?
Dat lijkt model- en jaarganggebonden te zijn. Bij mijn Leon werkt het wel zo: als ik hem op "Dimlicht" laat staan gaat alles uit bij contact af. Er zitten wel heel duidelijke LED-dagrijlichten op, die vertrouw ik wel. De achterlichten zijn bijgeschakeld.

Maar bij mijn voorgaande Fabia's (2002 en 2011) en O2 (2007) werkte dat niet, daar bleef dan de stand- c.q. "stads"verlichting branden. Die O2 had wel coming/leaving home (wat voor mij niet veel toevoegt overigens), maar dat staat hier los van. Ik heb dan ook letterlijk sinds de vroege jaren '70 bij aanvang van elke rit de lichtschakelaar van 0 naar dimlicht gedraaid, ook overdag, omdat ik niet zonder minstens dimlicht over straat wilde. Vaste routine.
Bij mijn F2 (2011) hoefde dat theoretisch niet meer vanwege de dagrijlichten, maar die vond ik ook niet overtuigend, dus schakelde ik eigenlijk ook meestal het dimlicht in. Was ik toch al gewend. Voor de zekerheid had ik daarbij wel de standlichten rondom via het contact laten schakelen, de enige manier om de achterlichten met de DRL mee te laten doen. Al was dát dan weer in strijd met de regel dat de DRL niet mag branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde". Dit heeft nooit problemen gegeven.
 

EdK

Forumguru
Iemand in Apeldoorn (of omgeving) die dit zou kunnen fixen (althans, proberen)?
Weet niet hoe goed je contacten zijn met @ertromp , maar weet wel dat hij in verleden nog wel eens één en ander deed voor derde.
Maar als je zijn kabel zou kunnen lenen met software dan kan antera op afstand weer inloggen ( team viewer ) en één en ander op afstand bekijken en aanpassen....
 

PizzaPieter

Forumguru
Komende dagen eerst beurt, APK en nieuw achterdeurslot; zorgt voor niet-knipperen bij sluiten en een achterdeur die niet op slot zit.

Vanmiddag eerst maar eens therapeutisch hem aan de buitenkant verwend, samen met de oudsre...onder bomen gestaan en dat heel lang...denk emmer vol bladeren en zand uit paravan en achter spatborden weggehaald. Wel satisfying... IMG-20231009-WA0018.jpg IMG-20231009-WA0012.jpg IMG-20231009-WA0011.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20231009-WA0009.jpg
    IMG-20231009-WA0009.jpg
    164,7 KB · Weergaven: 32
  • IMG-20231009-WA0019.jpg
    IMG-20231009-WA0019.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 31
  • IMG-20231009-WA0022.jpg
    IMG-20231009-WA0022.jpg
    166 KB · Weergaven: 29
  • IMG-20231009-WA0023.jpg
    IMG-20231009-WA0023.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 30
  • IMG-20231009-WA0024.jpg
    IMG-20231009-WA0024.jpg
    134,4 KB · Weergaven: 29
  • IMG-20231009-WA0016.jpg
    IMG-20231009-WA0016.jpg
    126,9 KB · Weergaven: 31
  • IMG-20231009-WA0015.jpg
    IMG-20231009-WA0015.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 33
  • IMG-20231009-WA0013.jpg
    IMG-20231009-WA0013.jpg
    178,7 KB · Weergaven: 37
  • IMG-20231009-WA0000.jpg
    IMG-20231009-WA0000.jpg
    673,1 KB · Weergaven: 37

eriktv

Forumguru
De voldoening van zo'n wasbeurt spat van het scherm, heerlijk! Ik moet bij de close up van de velgen wel meteen aan Joep van Autoweeks Klokje Rond denken. Die wordt intens verdrietig van Landsail-achtige banden. Hoe erg zijn die in jouw ervaring? Ik heb eens met Roadhog banden gereden en vond ze vreselijk qua grip en geluid. Slijtage was echter dermate laag dat ik er jáááren mee heb doorgereden :arghh:
 

PizzaPieter

Forumguru
Dank!
Nou, anders dan een rondje hier in Apeldoorn heb ik er niet mee gereden. De oudste zoon heeft m mee naar t werk nu (shinen!), maar na 1 dag is het lastig oordelen.

Na de zomer denk ik aan all-seasons en dan ga ik op onderzoek uit.
 

Tees

Donateur
Landsail :eek:. Ik had onder m'n Fabia (nieuwe!) Typhoon-banden (all seasons) toen ik m kocht. Het was m'n eerste eigen auto, maar ik vond die banden al heel snel echt nasty.
Heb ze binnen een paar maanden eraf laten halen en Michelin CCs eronder gezet, en dat was echt een verschil van dag en nacht. Waar ik voorheen de lokale oprit van de snelweg met een krappe 50 km/u al licht snerpende banden kreeg, nam ik die daarna met ruim 50, soms richting 60 zonder het gevoel dat ik enige controle of grip aan het verliezen was. Ook bij onregelmatigheden/hobbeltjes in bochten had ik t gevoel dat ze snel zwabberden in zijdelingse richting, dat was daarna ook veel beter.

Ik zou t dus wel weten, banden bezuinig ik nooit op.
 

PizzaPieter

Forumguru
Vanavond gaan we met 2 auto's onderweg, dus dan zal ik zelf ook stukje sturen in de Golf, denk ik. Kon geen DOT code vinden op de banden. Rechtachter ligt er een andere type op (afkeur APK in 2019) en aangezien er méér opmerkingen waren over banden met profieldiepte tussen 1,6 en 2,5 terwijl deze banden nog ongeveer 6 hebben, schat ik, denk ik dat ze nog niet zo oud zijn.
Voorste 2 zijn M+S (daar reed vorige eigenaresse al mee rond in winter en zomer), dus dat past wel lekker bij komend seizoen. Daarna maar eens zien wat er eronder leggen.
Eerst maar eens beetje wennen aan alles wat de Golf in zich heeft (hij is droog, hij rijdt, radio doet en de jongens kunnen er veilig mee de weg op).
 

Tees

Donateur
Op zich geeft dat al een beetje aan hoe de vorige eigenaar hierin zat: alleen als t nodig is en niet te duur.
M+S banden alleen voor zie je wel eens vaker, net als één afwijkende band. Het mag allemaal (al gelden 2 M+S banden wettelijk als geen M+S banden) maar voor optimale veiligheid is t niet handig.
 

PizzaPieter

Forumguru
Vorige eigenaresse heeft hem gekocht zoals hij nu is en heeft er alleen radiateur van moeten laten vervangen en APKtje. De Longlife beurt was voldoende tot nu.
Bandjes zullen vast niet superkut zijn en het is aan een ieder voor zich hoeveel geld hij/zij uitgeeft en welk comfort gewenst is. Sowieso hoe belangrijk hij/zij het hebben/verzorgen van een auto vinden. Ik oordeel niet.
Wij gaan hem in ieder geval lekker opfrissen en onderhouden, zodat onze jongens er lekker mee onderweg kunnen.
 

Tees

Donateur
Ok, de voor-vorige eigenaar dan ;). En uiteraard kunnen we niet in iemand anders portemonnee kijken, maar ik maak wel graag onderscheid tussen comfort en veiligheid. Goede banden zijn voor mij primair een veiligheidszaak, comfort is mooi meegenomen. En mijn eigen ervaring met goedkope Chinese banden is dus dat ze echt beduidend minder veilig zijn dan A-merk banden. Daar betaal je echter wel voor, en dat moet je kunnen en/of ervoor over hebben.

Overigens zijn Michelins (en zeker de CCs) natuurlijk meteen top dollar, er zijn voldoende minder dure merken die niet onderdoen qua prestaties. In mijn geval waren de CCs toen vrij kort op de markt en de doorbraak qua kwaliteit an all seasons, dus voor mij was de keuze eenduidig. Nu is t anders, maar blijf ik bij deze banden vanwege de goede ervaringen ermee.
 

PizzaPieter

Forumguru
Forummers, donderdag gaat ie voor beurt en APK door mn schoonpa.

Vanavond heb ik een stuk kunnen sturen op snelweg en ik merk een paar dingen op.

1. Fijne wagen..zachter geveerd dan de Seat en da's best comfy.
2. De nieuwe Wegman Bluetooth Transmitter is beter dan de oude. Gewoon Spotify op mn RNS300 en met 8 speakers best geluidje.
3. Wat trillen in het stuur - balanceren wrs, dat komt vast goed.
4. Beetje zoekerig weggedrag op snelweg; hij neigt wat naar een kant. Met heel licht bijsturen corrigeer je dat, maar dan wil ie weer naar andere kant. Lijkt wel of hij niet 100% rechtuit wil, maar steeds een ietsiepietsie naar links of rechts wil.
5. Een piepend rubbertje ofzo bij schakelen naar en vanuit zn 5.
6. Hij is niet sloom, maar ook niet vlot. Ben beetje verwend, ik weet. Kan prima meekomen met verkeer, maar ff snel inhalen of sprintje bij stoplicht zit er niet in.
7. Tot slot de meest 'vervelende': rond de 2000 t/min stottert ie. Niet bonken, maar lijkt wel alsof ie op 3 poten loopt ofzo. Lees een miljoen verschillende dingen op internep, maar ben benieuwd of er een mooie manier is om dit tactisch te diagnosticeren.

Hoor graag van de kenners of er nog een gouden tip tussen zit!

Fijne nacht allemaal
 

Tees

Donateur
Voor punt 3 en 4: ik zou zowel laten balanceren als uitlijnen. Grote kans dat t daarmee weg is. Je kan ook eerst balanceren en kijken of t dan weg is, en daarna pas uitlijnen, das goedkoper.

Voor punt 7: het kan overslaan zijn, dan zit t meestal in de ontsteking. Enig idee wanneer de bougies voor t laatst vervangen zijn? Wel opvallend dat t telkens bij 2000 toeren is (in elke versnelling?), meestal zijn bougies bij iets hogere toeren zwaarder belast.
Je kan de misfires diagnosticeren door een log te maken tijdens het rijden, misfires per cylinder is een optie om te loggen. Zo heb ik zelf ook al eens een misfire probleem gediagnosticeerd (op vakantie notabene, de OBDeleven was gelukkig mee), en getraceerd naar 1 specifieke bougie.

En qua motor: dit is een ongeblazen MPI motor, die zijn idd beduidend anders dan de huidige TSIs. Hoger in de toeren rijden is vaak t devies, deze motoren worden pas echt wakker boven de 3000 toeren.
 
Bovenaan Onderaan