Volkswagen Golf Trendline 1.6 16V 2008 als 2e auto

Tees

Donateur
Die waren wel toe aan vervanging inderdaad. Ik vind ze wel vrij gelig, geel duidde vroeger op lood, maar dat kan tegenwoordig eigenlijk niet meer.
Wat me opvalt: 4-polig, dus dat zijn nog 'ouderwetse' nikkel-bougies. De duurdere platina- of iridium-bougies hebben altijd een enkele electrode.
Wat heb je er nu ingestoken, weer nikkel, of Pt/Ir? Ik vond t prijsverschil zo beperkt dat ik in m'n Fabia (zelfde generatie motoren) Pt/Ir gestoken had. De TSI mag alleen maar Pt/Ir in, dus dat is makkelijk ;)
 

Kanerr

Forumguru
Wat me opvalt: 4-polig, dus dat zijn nog 'ouderwetse' nikkel-bougies. De duurdere platina- of iridium-bougies hebben altijd een enkele electrode.
Dat is niet helemaal waar; ik heb 8 (auw, duur) nieuwe iridium ngk bougies in mijn bmw gestoken en hebben ook 4 polen
 

PizzaPieter

Forumguru
Andere vraag, heren (heerlijk, zo'n forum wat helpt bij t ontdekken van een nieuwe auto).

De Golf stuurt behoorlijk veel zwaarder dan de Seat. De Seat krijg je met 1 vinger rondgedraaid, bij de Golf niet en je moet echt een soort van kracht zetten. Niet zoals zónder Stb, maar toch...

Geen foutcodes, geen lampjes.

Ik las iets over instellen via VCDS, maar alleen tot 2007 modellen.

Iemand een idee wat ik hier zelf aan zou kunnen doen?
 

PizzaPieter

Forumguru
Oh ja...nog eentje.
Als ik belast gas geef, dan lijkt t alsof er een sport luchtfilter in de auto zit (bij pittig gas geven). Als ik onbelast gas geef, hoor ik dat niet.

Aangezien ik het alleen belast hoor, kan ik uiteraard niet onderkap kijken/luisteren.

Onze jongens vinden t sportief klinken, maar ik vind t vooral bijzonder.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ah, op reactie van deze post....het soort geluid kwam van een loszittende trillingsdemper. Schoonpa heeft hem provisorisch vast kunnen zetten, dus voor nu ff beter.

Vraag: hele stuk uitlaat inclusief catalysator vervangen of alleen trillingsdemper; hoofdvraag is eigenlijk, is het verstandig de catalysator preventief te vervangen bij 150dkm?

Vraag 2: welk merk uitlaat kan ik het beste kopen hiervoor?

Tnx
 

Rallye

Forumguru
Waarom zou je de katalysator preventief willen laten vervangen? Denk je dat er iets mis mee is? Is best een duur onderdeel.
 

PizzaPieter

Forumguru
De trillingsdemper vervangen is net zoveel werk, als niet meer, dan het hele stuk.
Mijn vraag is daarom of het zinvol is dit stuk preventief te vervangen, net als bijv een waterpomp ivm distributie. Het hele spul moet er toch onderuit en ik weet niet of een catalysator een verwachte levensduur heeft
 

Eltjo

Forumguru
Dan is de afweging, hoeveel kost het extra en hoeveel is dat t.o.v. extra arbeidskosten?

De Trevis van mijn vrouw heeft een waterpomp die buiten het blok zit en later ook nog even gemakkelijk vervangen kan worden. De ex-dealer zei die nooit (standaard) te vervangen met een nieuwe distrubutieriem. Aangezien ze 2500 km/jaar rijdt dus ook alleen de riem laten vervangen.
 

PizzaPieter

Forumguru
Het gaat niet om de waterpomp, maar om het voorbeeld.

Is een catalystor een onderdeel dat rond de 150.000km sowieso vervangen moet gaan worden of kan die net zo goed 300.000 mee?
 

PizzaPieter

Forumguru
Uuuuh. Hoe bedoel je dat? Normaliter rijden we ermee.
Wijzelf woon-werkverkeer voornamelijk (40km enkele reis), maar ook wat stadsritten.
Vorige eigenaren weet ik niet
 

Tees

Donateur
Een katalysator wordt normaal gesproken alleen vervangen als daar aanleiding toe is. En dat zijn APK-keurpunten, zoals luisteren of het keramiek los zit in de behuizing of een afkeur op de 4-gastest. Kats zijn bovendien vrij duur, dus ik zou t zeker niet preventief vervangen. Ze kunnen best vaak een autoleven lang mee.
 

Eltjo

Forumguru
... vrij duur... dan kom je toch weer terug op de afweging die ik eerder gaf.
Met daarbij de afweging van de man die het weten kan. .. mijn voorbeeld van de waterpomp. En ook nog hoe lang je nog wil doen met je auto.

Mijn eerste gedachte zegt ook niet laten vervangen, zo snel gaat een kat niet stuk en kan eerder 3 dan 1,5 ton mee en goedkoop is anders.
 
Bovenaan Onderaan